تخطى إلى المحتوى

قصتي الاولى "يوم الغموض " 2024

  • بواسطة
[size="5"][center]
قصتي الاولى يوم الغموض
يوم الغموض

في وسط القاهره كانت تعيش عائلة عاديه جداً و بسيطه و كانت احلامها بسيطه و لكن الحياه لم تكن بسيطه مثلهم فماذا يفعلون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كانت العائله من اربع افراد .الام اسمها فاطمه. والاب محمد .الابنه نور .الابن احمد

الابنه كانت عمرها 12 اعوام وفي صف 7

والابن كان عمره 10 اعوام وفي صف 4

في الصباح الباكر كانت الساعه الخامسه استيقظت العائله كي يصلو ويفطرو كي يذهبو الي عملهم
الام:صباح الخير يا احمد ومحمد وصباح الخير يا وردتي الجميله

نور(بابتسامه) : صباح الخير يا احلي ام واحلي اب واحلي اخ

وضحكت جميع العائله علي هذا الغزل وذهبو الي الفطور

بعد الفطور ذهب الاب ليرتدي ملابسه كي يذهب الي العمل وذهب الاولاد ليلبسو ملابس المدرسه وذهبت الام لغسيل الاطباق وذهب كل واحد الي عمله

في المدرسه

نور: يلا يا احمد انت علي فصلك وانا علي فصلي

احمد:ماشي باي

نور: باي

(دخلت نور فصلها)قالت: السلام عليكم

(وجلست في مكانها المعتاد ولكن اليوم لم يكن كالمعتاد) وبعد انتهاء الحصه ذهبت نور الي افضل صديقه لها هي هبه

نور:اهلا هبه

هبه:ابعدي عني انا مش عايزه اعرفك

نور(بابتسامه) :زي كل مره بتضحكي علي صح

هبه( بضجر ) :امش مش عايزه اشوفك

نور:هو انا عملت اي

هبه:هو انت مش عارفه( وذهبت هبه)

ذهبت نور الي مجموعه من البنات

نور:السلام عليكم

البنات:امشي مش عايزينك

نور:انا عملت اي يا ربي

في نهايه اليوم (ذهبت نور لتاخذ اخيها)

نور:يلا يا احمد

(احمد عمل نفسه مش اخوها)
نور(في نفسها) :اي الي حصل لكل الناس

في المنزل

نور:احمد انا عايزه اكلمك

احمد:عايزه اي

نور:اي الي حصل الكل مش طايقني انا عملت اي

احمد:اسالي نفسك اي الي حصل يا ست هانم

نور:اوف

احمد:اطلعي من اوضتي

نور:كويس بكره الجمعه وهعرف كل حاجه من احمد بكره يوم الاجازه

تاني يوم

نور: صباح الخير يا احمد

احمد:اوف

(و استقر كل اليوم علي هذا احمد لا يكلم نور)
في المساء

نور:احمد انا رايحه المول عايز حاجه

احمد:مفيش خروج

نور:ههههههههههههههههه انت لسه صغير وانا اكبر منك وهعمل الي انا عايزه اعمله

احمد:انا صغير لكن ما عملتش الي انت عملتي يا هانم

نور:امشي يا ولد هو انا عملت ايه يعني

احمد:معرفش

يوم الاحد في المدرسه
(نور ذهبت الي هبه)

نور:هبه ارجوكي اسمعيني

هبه: انا مكنتش اتصور منك كده

نور:انا عملت اي انتِ احسن صديقه لي وعرفاني انا عملت اي علشان تزعلي مني

هبه:قمر بتقول عليكي انك بتشتمي الناس و شتمتيها وسرقتي موبيلها

نور:ههههههههههههههههههه انا عمري ما اعمل كده والله انا ما عملتش كده انا هروح لقمر
وهكدبها امام البنات

ملحوظة : ابو نور بيشتغل في نفس الشركة الي ابو قمر بيشتغل فيها

نور وقمر

قمر:عايزة اي يا حراميه

نور(متضايقه):انت الي حرامية مش انا

قمر:انتِ فاكره نفسك مين علشان تكلميني كده انتِ مين وانا مين انا بنات اغنى واحد في العالم
وانتِ ابوك خدام لبابا يا فقيره

نور:نفعك في اي الغنى انتِ فاشله في المدرسه ومعدلك 45٪وباباكي بينجحك كل سنه وانا الاولى
بمعدل 100٪ وكل الناس بيحبوني والمدرسات بيحبوني وانت ولا حاجه

في وسط كلام نور صرخت قمر فاجتمعت جميع المدرسه وسمعو كلام نور

قمر:اسكتي ومشي يلا

نور:لا مش هاسكت انا كنت صابره عليكي انت والاتنين صحابك دول وبقولك لوكلمتيني تاني مش هيحصل طيب ماشي

(وذهبت نور الي البيت)

احمد(في خجل من نفسه):ازيك يا نور
نور:الحمد لله عايز اي مش انا العار عليك

احمد:انا اسف علي اسلوبي معاكي انا شوفت الي حصل انا اسف

دخل الاب وقال

الاب: انا فخور بيكي يا نور

نور: لي

الاب:مدير المدرسه اتصل بي وحكالي كل حاجه فعلا لازم ما تتنازليش عن حقك و بكرة الحال
حيتقلب

نور: شكرا يا بابا انا عملت الي حضرتك علمتهولنا

الاب:بارك الله فيكي يا نور دلوقتي يلا علي النوم

تاني في المدرسه

(سمعت نور من البنات ان قمر غايبه علشان ابوها في المحكمه لانه
اختلس اموال الشركة)

في المساء

(ذهبت نور هي وعائلتها الي منزل قمر)

نور:اهلا قمر

قمر:عايزه اي

نور:جايه ازورك

قمر:اطلعي بره انا مش عايزاكي في بيتي

والد نور:يلا يا نور انا قلتلك بلاش نيجي عند ناس معندهمش ذوق

وبعد شهر

انقلب الحال فعلا و كاد ابو قمر ان يطرد و لكنه مازال في المحكمة و ارتقى ابو نور في الشركة
سمعت نور ما حدث فقررت ان تقول لأبيها ذهبت عنده

نور : بابا ممكن قمر تعيش معانا لغاية ما تعدي المحنة الي هي فيها ابوها صح غلط بس هي ما
لهاش ذنب و امها ما تقدرش تصرف عليها و على اخواتها

الاب: ابوها كان دايما بيذلني و يتفاخر بس انا لازم اعمل الواجب انا موافق يا حبيبتي عشان خاطرك

ذهبت نورمع اباها للمحكمة و قال لأبو قمر على الاقتراح فوافق ابو قمر و هو خجلان من كل الافعال التي فعلها في محمد ابو نور و ظل يتأسف و بعدها صارت نور تساعد قمر ولا تتكبر مثل ما كانت تعمل قمر

وصارت نور وقمر اصدقاء

انتهت القصة

ارجو ان تنال اعجابكم

    راااائعة ..
    استمري عزيزتي ..

    الونشريس اقتباس الونشريس
    الونشريس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زوزو 24 الونشريس
    الونشريس
    راااائعة ..
    استمري عزيزتي ..
    الونشريس الونشريس

    شكرااااااااااااااالونشريس
    عايزه تشجيع علشان انزل القصه التانيه

    يلا يا بنات فين التشجيع

    يا عيني عالقصص الجميلة..

    الف شكر ياقمر على القصة الجميلة
    إستمري في هذا التألق والإبداع ياعسل

    اترك تعليقاً

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

    هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.