الحلقة الخامسة من لنتعرف على رسولنا ببساطة 2024

الحلقة الخامسة

رضاع الحبيب ومراضعه -صلى الله عليه وسلم-

فإن أول مرضعة تشرفت برضاعه (صلى الله عليه وسلم) والدته الشريفة العفيفة الطيبة : آمنة بنت وهب الزهرية التي رأت من آيات النبوة ما رأت.

ثم ثويبة مولاة أبي لهب التي أرضعت عمه حمزة كذلك، فكان أخاً للنبي من الرضاعة. وهو عمه صنو أبيه ، ثم أرضعته حليمة بنت أبي ذؤيب السعدية من بني سعد بن بكر رضع مع ابنتها الشَّيْماء بنت الحارث بن عبد العزى.

وقد رات فى إرضاعه (صلى الله عليه وسلم ) آيات فلنتركها رضى الله عنها تحدثنا بنفسها عما شاهدت من آيات نبوته (صلى الله عليه وسلم )

إنها قالت : خرجت من بلدى مع زوجى وابن صغير لنا نرضعه فى نسوة من بنى سعد نلتمس الرضعاء وذلك فى سنة شهباء لم تبق لنا شيئا . خرجنا على أتان (معنى اتان :الحمارة ) لنا قمراء , ومعنا شارف لنا والله ما تبض بقطرة, وما ننام ليلنا اجمع من بكاء صبينا الذى معنا من الجوع , إذ ما فى ثديى ما يغنيه وما فى شارفنا ما يغذيه , ولكنا كنا نرجو الغيث والفرج خرجنا نلتمس الرضعاء فى مكة فما منا امراة إلا وقد عرض عليها رسول الله (صلى الله عليه وسلم ) فتأباه إذا قيل لها : إنه يتيم , وذلك انا كنا نرجو المعروف من ابى الصبى فما بقيت امراة قدمت معى الا اخذت رضيعا غيرى

فلما اجمعنا العودة الى بلدنا قلت لزوجى : والله انى لأكره ان ارجع ولم آخذ رضيعا , والله لأذهبن الى ذلك اليتيم فآخذه , فقال لى : لا عليك ان تفعلى عسى الله ان يجعل لنا فيه بركة فذهب بركة فذهبت اليه فاخذته وما حملنى على ذلك الا اننى لم اجد غيره فلما رجعت به الى رحلى ووضعته فى حجرى اقبل عليه ثدياى بما شاء من لبن , فشرب حتى روى وشرب معه اخوه حتى روى , ثم نام , وقام زوجى الى شارفنا تلك فإذا هى حافل معنى (حافل : اجتمع فيه اللبن ) فحلب منها ما شرب وشربت معه حتى انتهينا ريا وشبعا فبتنا بخير ليلة ,

فلما اصبحنا قال لى زوجى : تعلمين والله يا حليمة لقد أخذت نسمة مباركة , قلت : والله انى لأرجو ذلك , ثم خرجنا وركبت اتانى وحملته عليها معى فوالله لقطعت بالركب ما يقدر عليها شئ من حمرهم حتى ان صواحبى قلن لى يا ابنة ابى ذؤيب ويحك اربعى معنى (ربعت الإبل : سرحت فى المرعى واكلت وشربت كيف شاءت ) علينا أليست هذه اتانك التى كنت خرجت عليها ؟ فقلت لهن : بلى , والله إنها لهى هى فقلت : والله ان لها لشأنا . ثم قدمنا منازلنا من بلاد بنى سعد , وما اعلم ارضا من ارض الله أجدب منها فكانت غنمى تروح على حين قدمنا به معنا شباعا لبنا معنى ( لبنا : كثيرة اللبن )
فنحلب ونشرب وما يحلب إنسان قطرة لبن ولا يجدها فى ضرع حتى كان الحاضرون من قومنا يقولون لرعيانهم : ويلكم اسرحوا حيث يسرع راعى بنت ابى ذؤيب فتروح اغنامهم جياعا ما تبض بقطرة لبن , وتروح غنمى شباعا لبنا ولم نزل نتعرف من الله الزيادة والخير حتى مضت سنتاه (اى سنتا رضاعه ) وفصلته ,

وكان يشب شبابا لا يشبه الغلمان , فلم يبلغ سنتيه حتى كان غلاما خفرا "غليظا شديدا "

فقدمنا به على امه ونحن احرص شئ على مكثه فينا لما كنا نرى من بركته , فكلمنا أمه

وقلت لها : لو تركت بنى عندى حتى يغلظ فانى اخشى عليه وباء مكة , فلم نزل بها حتى ردته معنا فرجعنا به ,

وبعد مقدمنا بأشهر وإنه لفى بهم معنى ( البهم : واحده بهمة , صغار الغنم ) لنا مع اخيه خلف بيوتنا إذ اتانا اخوه يشتد

فقال لى ولأبيه : ذاك اخى القرشى قد اخذه رجلان عليهما ثياب بيض فأضجعاه فشقا بطنه ,

قالت : فخرجت انا وابوه نحوه فوجدناه قائما منتقعا "متغيرا " وجهه فالتزمته والتزمه ابوه

فقلنا له : ما لك يا بنى ؟ قال : جاء لى رجلان عليهما ثياب بيض فأضجعانى وشقا بطنى

فالتمسا فيه شيئا لا ادرى ماهو فرجعنا به الى خبائنا وقال لى ابوه يا حليمة لقد خشيت ان يكون هذا الغلام قد اصيب فألحقيه بأهله

قبل ان يظهر ذلك به فاحتملناه فقدمنا به على امه فقالت : ما اقدمك به يا ظئر معنى (ظئر : العاطفة على ولد غيرها , المرضعة له )

وقد كنت حريصة عليه وعلى مكثه عندك ؟ فقلت لها : قد بلغ الند بابنى ,

وقضيت الذى على وتخوفت الأحداث عليه فأديته إليك كما تحبين

قالت : ما هذا شأنك ؟ فاصدقينى خبرك فلم تدعنى حتى اخبرتها .

قالت : أفتخوفت عليه الشيطان ؟ قلت :نعم , قالت كلا والله ما للشيطان عليه من سبيل

وان لبنى لشانا افلا اخبرك به ؟ قلت بلى قالت : رايت حين حملت به انه خرج منى نورا اضاء لى

قصور بصرى من ارض الشام ثم حملت به فوالله ما رايت من حمل قط كان اخف على ولا ايسر منه ,

ووقع حين ولدته وانه لواضع يديه بالأرض رافع راسه الى السماء دعيه عنك وانطلقى راشدة

.هكذا كان استرضاعه (صلى الله عليه وسلم ) فى بادية بنى سعد شأنه شأن أبناء سادات قريش يرضعون أولادهم فى البوادى

ليصحوا أجساما ويفصحوا لسانا ويقووا جنانا ولقد قال مرة (صلى الله عليه وسلم ) معتزا بشرف اصله واسترضاعه فى البادية :

" انا اعربكم , انا قرشى واسترضعت فى بنى سعد بن بكر
تابعوني في الحلقة القادمة

    بوركت جهودك وبانتظار جديدك ياسكرة

    بارك الله فيكى

    الونشريس

    طفل في الخامسة من عمره يخطب طفلة عمرها ثلاث سنوات في سوريا 2024

    طفل في الخامسة من عمره يخطب طفلة عمرها ثلاث سنوات في سوريا

    طفل في عمره 5 يخطب طفلة عمرها 3

    طفل في الخامسة من عمره يخطب طفلة عمرها ثلاث سنوات في سوريا

    أقدمت عائلة في مدينة حمص السورية على خطبة طفلة عمرها 3 سنوات لابنهما البالغ من العمر 5 سنوات ليكونا بذلك أصغر عروسين في البلاد.

    وذكرت وكالة الأنباء الأمريكية (ي ب ا) يوم الثلاثاء أن سبب إقدام هذه العائلة على الخطوبة المبكرة لابنهما أن الطفل هو الوحيد لأسرته، وقد ولدته أمه بعد 25 سنة من الزواج والمحاولات الفاشلة للإنجاب".

    و قالت الأم أنه "عندما حملت بخالد نذر أبو خالد أنه إذا كان المولود ذكرا سوف يخطب له بسن الخامسة ويزوجه بسن الثالثة عشرة".

    وتابعت أم العريس قائلة"رزقنا بخالد وعندما بلغ عامه الخامس قررنا أن نفي بالنذر ولكننا احترنا من سنخطب له".

    وأضافت "أثناء وجودنا في اللاذقية للسياحة التقينا بعائلة الطفلة (ه.ع) الذين تربطنا بهم قرابة بعيدة، ثم توجهنا إلى منزل ذوي هلا لخطبتها وشرحنا لهم القصة فوافقوا على طلبنا، حيث تمت الخطوبة بشكل رسمي بوجود عدد من الأقرباء، وألبس خالد خطيبته الخاتم (محبس)، وألبسته هي الخاتم أيضا".

    ومن ناحيتها قالت أم العروس "عندما يتصل خالد بنا وترد هلا، نسألها على المتصل فتجيب ‘خبيطي’ بدلاً من خطيبي".

    ويشار إلى أن الخطبة كانت عبارة عن حفلة صغيرة في منزل عائلة العروس، في مدينة حمص وسط سورية،وفي اليوم التالي ذهب العريس خالد إلى الروضة وفي يده خاتم الخطوبة

      هههههههههههههههههه حلوة موت يسلمواااااا الله يهنيهم يا رب هههههههههه

      هههههههههههههه
      ربنا يوفقهم

      هههههههههههههه عسل اوى ربنا يوفقهم

      ولسه ياما حنشوف

      ههههههههههههههههه ياختي عسل

      طفلك في الخامسة تعرفي على التطورات نمو طفلك 2024

      الونشريس
      الونشريس
      قد تنزعجين قليلا من طفلك في هذه المرحلة، فإنه الآن يتمتع بالحيوية والنشاط أكثر مما سبق، ويلعب ويلهو، ويمرح ما يجعله شقياً ومشاغباً في نظرك ونظر المحيطين به، ولكن ما يحدث له هو أمر طبيعي تماما.

      لذلك من الأهمية معرفة تطورات نمو طفلك حتى تملكي الطريقة الصحيحة للتعامل معه، والآن تعرفي معنا إلى أهم ما يميزه في عمر الخامسة :

      •يستمتع باللعب مع أصدقائه ويسعى لرضائهم، ويحب تقليدهم.
      •نشيط جدا ويعشق اللعب والغناء والرقص.
      •بدأ الآن في التعرف على جنسه.
      •الآن يمكنه التحدث بجمل أكثر تعقيدا ولفت إنتباه الآخرين إليه.
      •يمكنه الإنتباه والتركيز أكثر من أي وقت مضى.
      •لديه موسوعة من المعلومات عن الطعام والمشروبات، والنقود أيضا.
      •يستطيع طباعة الحروف والأرقام ورسم الأشكال وتلوينها.
      •الآن اتسعت قدراته الحركية لتشمل صعود السلالم ونزولها دون مساعدة.
      •يمكنه الإعتماد على نفسه الآن فبمقدوره تبديل ملابسه بنفسه، وغسل أسنانه وإرتداء جواربه والحذاء.
      •يتحكم في الإخراج ليلا أو نهارا.

      ومن خلال ما سبق عزيزتي الأم تستطيعين معرفة إذا ما كان طفلك بحاجة لمساعدة أو تدخل من أي نوع، فإذا إنتبهت لأي إختلاف عما سبق أو لاحظت تأخر الطفل في النمو عليك إستشارة الطبيب أو المعالج حسب الناحية التي تأخر فيها الطفل هل هي جسمانية، أم عقلية أم إدراكية ولغوية وإجتماعية.

      الونشريس

        موضوع قيم مممتاااااز

        شكرا لك اختى

        الونشريس

        شكرا لمروركما
        يسلموا

        الحلقة الخامسة من يوميات كان نفسي اتجوزها 2024

        حلقة 5

        ام ياسر نزلت مع اختها و افراد من العيلة علشان يسبقوهم علي القاعة

        وياسر لسة جواه زعل ان نهال من نصيب حد تاني

        وتليفونه رن

        ترررررررن ترررررررررررن

        ياسر: الو .. السلام عليكم

        عمر: وعليكم السلام .. ايوة يا ياسر .. جاهز تنزل ؟

        ياسر: هلبس ونازل اهو .. عشرة بالظبط اجيلك فين؟

        عمر: تعلالي عندي سيتي ستارز

        ياسر : هلبس بسرعة ومسافة السكة اكون عندك .

        ——————————

        ياسر بيلبس بدلته ومش قادر يصدق انه رايح فرح البنت اللي طول عمره بيحبها .. علي واحد غيره !!

        قد ايه شعور صعب .. وقاتل ..

        بس في حاجة بتفكره .. وتقوله لعله خير

        وفي برواز في اوضته عليه الايه الكريمة ( الا بذكر الله تطمئن القلوب ) ؟؟!!

        ياااااااااااارب .. انت العالم بالحــــــــــــــــــــــــــــال

        ياسر يبكي غصب عنه !!

        يفتكر لما كان والده زمان بيقوله : جري ايه يا ياسر .. الراجل ميعيطش

        ياسر (لنفسه) :طيب ليه ميعيطش ؟؟ هو مش بني ادم ؟؟ هو الراجل لازم يكون مبيحسش ولا يكون عنده قلب؟؟

        المشكلة مش في الدموع !! المشكلة في اني لو سيبت نفسي لضعفي هيهزمني .. وابقي خسرت نهال .. وخسرت نفسي

        ولعلي لو رضيت بقضاء الله .. ابقي كسبت خسارة نهال .. وكسبت نفسي

        بسم الله .. توكلت علي الله .. ولا حول ولا قوة الا بالله علي العظيم

        اخر حاجة ياسر قالها .. وقفل الباب وراه

        ———————

        ياسر في الطريق .. لقي عجلة السيارة الامامية .. فيها حاجة مش طبيعية

        راح لأول عجلاتي في سكتة علشان يظبط الضغط بتاع العجلة

        العجلاتي كان جمب محل كوافير (للمحجبااااااات فقط) .. ولكن

        ياسر لاحظ ان الكوافير كل شوية يدخله راجل .. داخل طالع داخل طالع

        ياسر (لنفسه) : ايه قلة الذوق والادب دي .. وازاي اصحاب المحل ده سهلعليهم اوي كدة انهم يكشفوابنات الناس اللي بتدخل عندهم دي علي الراجل ده؟؟

        ياتري يا نهال وانتي في الكوافير .. وكان في راجل غريب بيعمل ماكياجك .. ازاي هانت عليكي نفسك؟؟

        هو انتي للدرجة دي مش حاسة ان لما راجل يقرب منك كدة مش حرام ؟؟

        ليه شايفة كل حاجة غلط بسيطة اوي كدة .. ومش حاسة انك بتعصي اللي خلقك؟

        يااااارب .. انت العالم بالحال .. عدي الليلة دي علي خير

        ياسر : كام يا ريس؟

        العجلاتي: 3 جنيه يا باشا .. طريق السلامة
        —————-
        قدام سيتي ستارز

        الساعة 10 بالتماااااام

        عمر واقف قصاد باب المول .. لابس قميص ابيض سادة .. وبنطلون رمادي غامق !!

        عمر واقف سرحان .. بيفكر في صاحبه الوحيد .. وهلكااان من الشغل طول اليوم

        وتيجيبنات بتضحك وتهزر بصوت عالي .. قاعدين يزقوا في بعض في الشارع

        وقدام الناس .. وعمر مش مركز معاهم

        واحدة منهم حبت تهزر مع صاحبتها .. راحت زقاها علي عمر

        كعب جزمتها داس علي رجل عمر

        عمر (صرخة مكتوومة ) : اوووووووووووو ..

        البنت : سوغي سوغي سوغي .. صدقني مش اقصد

        عمر : ولا يهمك يا فندم

        البنت : ولا يهمني ازاي .. اقلع الجذمة لا تكون وغمت

        عمر : وغمت؟؟ !

        البنت : معلش اصلي لدغة في الغة (الرة ) حاول تتغجم بقي

        عمر (محاولا ابعاد نظره عن زينتها المبالغ فيها ) : اه .. ولا يهمك يا فندم

        البنت : بجد شوفها .. علشان لو محتاجة اوديك لدكتوغ

        عمر : يا فندم خلاص .. ميهمكيش .. بسيطة

        البنت : انت مش بتبصلي ليه ؟؟ انت بتحتقغني؟؟

        عمر : العفو يا فندم .. هو انا صدر مني كلام يقول كدة؟

        البنت : ماهو يمكن انا وحشة ولحاجة

        عمر .. في حالة ذهووووووول : العفو يا فندم .. علشان معطلكيش بس

        البنت : طيب قولي اني مش وحشة بس وانا اسيبك .. اصلي بحب كلمات الاطغاء (الاطراء) موووت .. بتطغي الجو

        ضحكات متعالية من صديقاتها الفتيات .. ووجه عمر يحمررررررر من شده خجله

        بيييب بييييب (كلاكس سيارة ياسر ) كان بينادي علي عمر

        عمر : ياسغ (ياسر).. اتأخغت (اتأخرت) لييييييييه؟؟

        عمر يمشي مسرعا الي سيارة ياسر

        ياسر : معلش والله السكة كانت زحمة .. وبعدين دول 5 دقايق

        عمر : انا كنت بتعاكس يا ياسر .. الحمد لله انك جيت

        ياسر : ههههههههههههههه الله يفرحك يا اخي .. ضحكتني وانا مليش نفس .. معلش الشباب الملتزم اللي في حالة دايما تجيله البلاوي دي لحد عنده

        عمر : ايوة يا ياسر بس انا اتخضيت .. ايه البناتدي .. ده انا اتكسفت !!

        ياسر : بنات ناقصة رباية .. متزعلش انت .. وبعدين ايه لبس المدرسة اللي انت لابسه ده؟

        عمر : ملحقتش اغير هدومي .

        ياسر : انا كنت عايز احكيلك حاجة

        عمر : خير؟

        ياسر : امي عايزة تخطبلي يا سيدي .. بنت عمتي

        عمر : طيب كويس .. وبنت عمتك مالها؟

        ياسر : ملهاش بس انا عمري ما شوفتها.. ولا اعرفها ولا اعرف اخواتها

        عمر : اومال عمتك ازاي يعني ؟؟ هم مكانوش عايشين مع عمتك؟

        ياسر : لأ يابني .. دولبنات عمتي صفية .. اللي كانت في السعودية .. والاتصالات كانت مقطوعة من وانا في ابتدائي .. من ايام بابا الله يرحمه

        عمر : ااااااه .. افتكرتها .. كنت حكيتلي عليها قبل كدة .. طيب وايه رجع الاتصالات تاني ؟؟

        ياسر : ماهي مكانتش مقطوعة اوي كدة يعني .. لما كانت عمتي بتنزل اجازات كانت بتتصل بماما علي الارضي .. وانا علطول برة البيت

        عمر : يعني عمرك ما كنت بتكلمها تقريبا .. لا هي ولا عيالها

        ياسر : الله ينور عليييك .. شفت بقي الورطة دي

        عمر : ورطة ليه يابني عادي .. انسي انها بنت عمتك .. كأنه جواز صالونات عادي

        ياسر : يابني انا ملييش نفس للجواز اصلا .. اي واحدة هاخدها هظلمها معايا .. انا لسة بفكر في نهال

        عمر : والله يا ياسر اسمع كلامي .. مفيش واحدة هتحبها اكتر من اللياتخلقتمن روحك .. وروحك اتخلقت من روحها .. مهما كنت متخيل ان في واحدةتانيةهتحبها اكتر منها .. دي تهيؤات … خد مني انا .. انا بحبلكالخير

        ياسر : علي العموم انا استخارت ربنا .. وشوفت كل خير الحمد لله .. وانا وافقت اشوفها بس علشان خاطر ماما

        عمر : طب يا بختك .. انا مش لاقي واحدة اديها ثقتي اصلا من اللي بشوفه في الشارع بقيت خايف اخطب والله

        ياسر : ربنا يرزقك اللي تستحملك .. وتستحمل طيبتك المبالغ فيها دي يا عمر .. ربنا يعلم اني بحبك في الله اوي

        عمر : ربنا يحبك .. بس قولي هي اسمها ايه وسنها كام وشهادتها ايه وبتشتغل ولا لأ .. احكي احكي

        ياسر : والله ما اعرف حاجة غير انها اسمها اعتدال والوسطانية في اخواتها وعندها اخت اكبر واخت اصغر.. بكل اسف

        عمر : هي اختها الكبيرة متجوزة ؟

        ياسر : لأ .. بس امي اختارتلي دي .. علشان عنيها خضرة ههههههههههههههه

        عمر : طيب وليه الاختيار من النص ده يعني هههههههه .. والله شكلها هيطلعلانسيز .. يابني البنت لدينها واخلاقها .. مش لون عنيها ايه

        ياسر : عارف والله يا عمر يا اخوية .. بس انا استخارت وربنا يقدم الخير .

        عمر : بس تعرف اسمها جامد .. يااااااااااااه .. فاكر ابلة اعتدال ناظرةالمدرسة اللي كانت بتمدنا في الطابور كل يوم الصبح علشان مش بنحلق شعرنا

        ياسر : انا بفكر اقلب بيك العربية .. او اعمل بيك اي حادثة .. حرام عليك يا اخي .. هو انا ناقص قفلة من الموضوع!!

        عمر : ههههههههههههههههههههه ده بس علشان لازم احط بصمتي انهاردة

        ياسر ( بضحك ) : يا تحفة … اهو خلاص وصلنا

        —————–

        يركن ياسر علي جنب .. وينزل وامام باب القاعة

        ياسر : بص يا عمر .. انا هروح اسلم علي نهال .. وربنا يعدي اليوم ده علي خير .. وانت روح دور علي عمتي

        عمر : اوك

        ياسر : تعالي هنا .. هو انت تعرف عمتي اصلا؟؟

        عمر : لأ طبعا

        ياسر : اومال كنت هتدور ازاي .. هو اي حاجة اقولك عليها تعملها كدة من غير ما تفكر؟

        عمر : لأ طبعا يا ذكي انا كنت هدور علي والدتك وهي اكيد هتقولي فين عمتك

        ياسر : لأ روح لماما متسيبهاش واقفة لوحدها .. اكيد خالتي مش مركزة معاها دلوقتي .

        يتبع <<

          راىعة و مشوقة اين البقية لن اصبر ارجوكي

          يسلمووووو اناملك يا قمر على ما خطت

          الونشريس

          اممممممممم

          مكنتى حطيها كلها على بعض احسن من الشحططه دى

          انتظررررررررررررك

          الونشريس اقتباس الونشريس
          الونشريس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريموووو الونشريس
          الونشريس
          اممممممممم

          مكنتى حطيها كلها على بعض احسن من الشحططه دى

          انتظررررررررررررك

          الونشريس الونشريس

          مش عارفو والله يا ريموووووووووووو حاولت ومعرفتش